وقت طلاست، خودمان را محروم نكنيم





تعويق و تاخير نوعى ويروس اند

ساعت ۶ صبح است. شما خيلى خسته ايد و آرزوى هيچ چيز ديگرى را نداريد جز اين كه يك ساعت ديگر بخوابيد، اما كارهايتان نيمه تمام است و مشترى هم چند ساعت ديگر براى تحويل كارها به محل كار شما مى آيد. ولى هنوز كارهاى زيادى براى انجام دادن مانده. اگر تمام طول روز، سرتان را با كارهاى غير ضرورى گرم نكرده بوديد الان مى توانستيد از يك خواب شيرين لذت ببريد.
اين وقايع به نظرتان خيلى آشناست؟ شما تنها كسى نيستيد كه كارهايش را به بعد موكول مى كند: درصد بسيار زيادى از مردم انجام مسووليت ها و وظايفشان را به زمان ديگرى موكول مى كنند. دكتر ليلى واكر كارشناس تعويق در دانشگاه سنت جونز معتقد است كه: همه افراد به نوعى كارهاى خود را به تاخير
مى اندازند، همه ما كارهايى در زندگى برايمان پيش مى آيد كه آنها را به بعدها موكول مى كنيم و مى توان گفت كه اين امر كاملا طبيعى است.

شما چه طور؟

همانقدر كه سرماخوردگى در ميان عموم مردم شايع است، به تاخير انداختن كارها نيز به همان اندازه رواج دارد اما يك سرى دلايل خاص سبب نفوذ ويروس تعويق و تاخير به درون افراد هستند. پژوهش هاى گسترده پيرامون اين مبحث حاكى از اين امر است كه ۴ فاكتور اصلى سبب گرايش افراد به سمت تعويق انداختن كارها مى شود.
بهم ريختگى: آيا ترجيح مى دهيد همه كارهاى كوچك و پيش پا افتاده اى را كه مى توانيد هفته ها انجام ندهيد، انجام دهيد فقط به اين خاطر كه وقتى براى كار كردن بر روى آن پروژه مهم باقى نمانده ، پس در شمار افرادى هستيد كه كارهايشان هيچ گونه سازماندهى ندارد.
واهمه: اگر مضطرب هستيد و احساس مى كنيد كمى عصبى شده ايد و نمى توانيد كارى را كه در دست داريد به پايان برسانيد، شايد ترس عامل اصلى آن باشد كه كارها را به تاخير
مى اندازيد. اگر در كار خود تازه وارديد كاملا طبيعى است كه قدرى محافظه كارانه تر با مسائل برخورد كنيد. هنوز چيزهاى بسيار زيادى براى ياد گرفتن وجود دارد.
كمال گرايى: اگر نمى توانم آن را به خوبى و به بهترين شكل انجام دهم، ترجيح مى دهم كه اصلا آنرا انجام ندهم. اينها همان عباراتى هستند كه در ذهن يك كمال گرا مى آيند. اين افراد آنقدر به جزئيات مسائل دقت كرده و به آنها اهميت مى دهند كه اصل موضوع از يادشان مى رود و با كارهايى كه مى كنند وقت كافى براى انجام كارهاى مهم تر را از دست مى دهند، حتى بدتر از آن اين است كه: اصلا نمى توانند كار را شروع كنند چرا كه ايده هاى كمال گرايى تمام انرژى و زمان آنها را مى گيرد. اگر شما هم چنين ويژگى را داريد نخست پروژه اى كه بايد آن را انجام دهيد قسمت بندى كنيد و بعد هر قسمت را در يك زمان مشخص انجام دهيد و سپس به انجام پروژه بعدى برويد.
شاخص مشكلى بزرگتر: چنان چه اگر احساس كرديد كه توانايى انجام هيچ كارى را نداريد، حتى آن دسته از كارهاى كوچكى كه به راحتى و به سرعت قابل انجام هستند، مى توانيد نتيجه بگيريد كه به تاخير انداختن كارها از سوى شما حاكى از وجود مشكلات بزرگتر و مهمترى در درونتان هستند.

رها شدن از اين چرخه معيوب

اگر خودتان را شناختيد و احساس كرديد كه بايد براى برخى از خصوصيات خود تغييراتى را قائل شويد، مى توانيد به تدريج سيستم فكرى و رفتارى خود را تنظيم و تعديل كنيد.
بد نيست كه براى كارهايى كه به موقع انجام مى دهيد به خودتان پاداش بدهيد، اگر روز خود را با انجام كارهايى كه هيچ علاقه اى به انجامشان نداريد شروع كنيد، مى توانيد باقى وقت خود را به انجام كارهايى اختصاص دهيد كه از آنها لذت مى بريد.